Greu. Greu m-am uitat la film ca la o producţie cinematografică. Pentru că eu mă vedeam la noi în redacţia de ziar sau de televiziune. Cu atât mai mult cu cât acţiunea filmului se petrece exact în perioada în care eu eram în conducerea unei redacţii de ziar din România şi chiar preluam ştirile ziarului din Boston care făcea ancheta. De fapt, văzând filmul, îmi retrăiam o tinereţe de ziarist.
În film, aparent, nu se întâmplă nimic. Dar este atât de plin de viaţă, încât ai impresia că te uiţi în oglindă.
Nu moare nimeni, nu se împuşcă nimeni, nimeni nu este violat, nimeni nu este agresat sexual, minorii apar doar secvenţial, preoţii nu sunt îmbrăcaţi în sutană, ci la cravată, ziariştii nu bănuiesc la ce vor ajunge, de-aia nici măcar nu au vreo intenţie… Dar e atâta intensitate şi dramatism în dialoguri, încât dacă scaunul pe care stai ca şi spectator nu are mânere îţi vine să îţi zgârâi picioarele de emoţie.
Povestea din film e de dată recentă şi cât de cât cunoscută. Însă foarte delicată, chiar după 13 ani. Un grup de jurnalişti de la un ziar din Boston, poreclită Spotlight (reflector), descoperă prin investigaţii că aproape 90 de preoţi catolici din Boston sunt pedofili, dar că sunt şi acoperiţi de cardinal şi de biserică. Ar fi o tâmpenie să vă povestesc filmul. Mai degrabă îmi vine să mă apuc de o anchetă jurnalistică.
Nu degeaba Sindicatul artiştilor din SUA a premiat filmul pentru cea mai bună distribuţie, considerând că actorilor li s-a oferit cea mai largă paletă de interpretare.
De fapt, nici nu poţi spune care este rolul principal. Exact asta a prins scenariul filmului: echipa jurnalistică, munca de investigaţie în echipă, viaţa oraşului cu toate trădările şi interesele ei, viaţa clericului biserical mânjită de acoperirea unui păcat ştiut, convingerile meschine ale unei pături sociale privilegiate a oraşului, ameninţările şi şantajele la care sunt supuşi ziariştii invocându-li-se interesul comun al urbei, consecvenţa jurnaliştilor în aflarea adevărului, cu orice preţ, şi finalul anchetei jurnaliştilor: curajul pe care îl primesc de la jurnalişti tocmai cei cărora le fusese frică să se destăinuie societăţii.
Un film de acţiune care nu are nici o acţiune. O dramă plină de tragedie. Un thriller în care nu apare nici un psihopat, dar îi poţi bănui pe toţi. O aventură în care nu te interesează să intrii, dar din care nu mai vrei să ieşi.
Un film superb (scenariu şi regia excepţionale semnate de Tom McCarthy) despre viaţa comunităţii, cea ascunsă, cea nebănuită, dar cunoscută şi asumată ca o pedeapsă nemeritată. Premiu pentru cea mai bună distribuţie care ar fi putut interpreta vreodată rolurile ziariştilor din echipa de investigaţii Spotlight.
Drept pentru care vă spun întreaga distribuţie:
Mark Ruffalo – Michael Rezendes
Michael Keaton – Walter “Robby” Robinson
Rachel McAdams – Sacha Pfeiffer
Liev Schreiber – Marty Baron
John Slattery – Ben Bradlee Jr.
Brian d’Arcy James – Matt Carroll
Personaje secundare
Stanley Tucci – Mitchell Garabedian, attorney
Gene Amoroso – Stephen Kurkjian, Boston Globe general investigative reporter
Jamey Sheridan – Jim Sullivan, an attorney representing the Church
Billy Crudup – Eric MacLeish, an attorney
Maureen Keiller – Eileen McNamara, Boston Globe columnist
Richard Jenkins – Richard Sipe, psychotherapist (telephone voice, uncredited)
Paul Guilfoyle – Peter Conley
Len Cariou – Cardinal Bernard Law
Neal Huff – Phil Saviano
Michael Cyril Creighton – Joe Crowley
Laurie Heineman – Judge Constance Sweeney